Kumpulan Hadist Tentang Sabar Memotivasi Hidup

Kita tahu sebagai manusia yang diciptakan Allah SWT, bahwa yang namanya hidup tak akan lepas dari yang namanya masalah, ujian dan cobaan yang pasti datang silih berganti. Ada yang diuji dengan jabatan, ada yang uji dengan finansial, ada yang diuji dengan kelaparan, ada yang diuji dengan keluarga dan berbagai ujian lainnya. Namun sebagai umat islam yang beriman dan percaya akan janji Allah bahwa setiap ujian yang datang pasti memiliki hikmah dan pelajaran yang bisa di ambil.

Pada kesempatan ini Jooinfoo akan berbagi motivasi untuk menghadapi masalah yang ada dengan sabar dan kesabaran. Di kesempatan yang baik ini kami akan berbagi mengenai kumpulan Hadist mengenai sabar.


Kumpulan Hadist Tentang Sabar Memotivasi Hidup

http://www.jooinfoo.com/2020/05/kumpulan-hadist-tentang-sabar.htm
Hadist Tentang Sabar 

1. Orang yang gagah perkasa tidak diukur dengan kemenangan dalam pertarungan, tetapi kekuatan yang sebenar ialah orang yang dapat mengawal dirinya ketika marah. (Hadis Riwayat Bukhari dan Musli)

2. Daripada Abu Hurairah ra berkata, bahawa Rasulullah bersabda, “Orang yang kuat bukanlah yang pandai bergusti, namun orang yang kuat adalah orang yang memiliki jiwanya ketika ia sedang marah (Hadis Riwayat Bukhari)

3.  "Kesabaran merupakan dhiya’ (cahaya yang amat terang). Dengan kesabaran inilah, seseorang akan mampu menyingkap kegelapan. Rasulullah SAW mengungkapkan, “…dan kesabaran merupakan cahaya yang terang… (Hadis Riwayat Muslim)

4. Barangsiapa yang berusaha untuk sabar, maka Allah akan menjadikannya seorang yang sabar. (Hadis Riwayat Bukhari)

5. Dan tidaklah seseorang itu diberi sesuatu yang lebih baik dan lebih lapang daripada kesabaran. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

6. Sungguh menakjubkan perkara orang yang beriman, kerana segala perkaranya adalah baik. Jika ia mendapatkan kenikmatan, ia bersyukur kerana (ia mengatahui) bahawa hal tersebut adalah memang baik baginya. Dan jika ia tertimpa musibah atau kesulitan, ia bersabar kerana (ia mengetahui) bahawa hal tersebut adalah baik baginya. (Hadis Riwayat Muslim)

7. "Daripada Anas bin Malik ra berkata, bahawa aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, “Sesungguhnya Allah berfirman: “Apabila Aku menguji hamba-Ku dengan kedua matanya (buta mata), kemudian dia bersabar, maka aku gantikan syurga baginya. (Hadis Riwayat. Bukhari)

8. Daripada Abdullah bin Mas’ud berkata: “Seakan-akan aku memandang Rasulullah SAW menceritakan salah seorang nabi, yang dipukul oleh kaumnya hingga berdarah, kemudian ia mengusap darah daripada wajahnya seraya berkata, “Ya Allah ampunilah dosa kaumku, kerana sesungguhnya mereka tidak mengetahui" . (Hadis Riwayat Bukhari)

9. Tiada seorang Muslim yang menderita kelelahan atau penyakit, atau kesusahan hati, bahkan gangguan yang berupa duri melainkan semua kejadian itu akan berupa penebus dosanya. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

10. Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya seluruh perkara adalah baik baginya. Dan tidak lah didapati seorang pun hal tersebut melainkan pada diri seorang mukmin. Jika dia merasakan kesenangan maka dia bersyukur. Dan itu lebih baik baginya. Jika kesusahan menerpanya maka dia bersabar. Dan itu lebih baik baginya. (Hadith Riwayat Muslim)

11. Barangsiapa yang dikehendaki Allah menjadi orang baik, maka Dia akan mengujinya. (HR. Bukhari dan Muslim)

12. Ujian senantiasa menimpa orang mukmin pada diri, anak dan hartanya hingga ia bertemu Allah dengan tidak membawa satu dosa pun atasnya. (HR. Tirmidzi)


Sekian semoga artikel kali ini mengenai Hadist Sabar dapat bermanfaat dan memberikan motivasi pada kita, dan bernilai ibadah di sisi Allah SWT, baik bagi saya dan bagi para pembaca InsyaAllah.

Baca Juga

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel